Jyväskylä kasvaa ja autoistuu huimaa vauhtia. Siten parkkitilan tarpeella ei ole äärtä eikä määrää.

Ongelma on erityisen akuutti ydinkeskustassa, joka on pääosin rakennettu ennen autoistumisen aikakautta. Keskustaan tungeksiva, maksukykyinen vanhusväestö ei toisin sanoen kykene sijoittamaan rakkaita menopelejään kivitalojen ahtaille takapihoille, eikä peltilehmistä raaskita luopuakaan, vaikka palvelut sijaitsevat 200 metrin säteellä (liian kaukana?) kotiovelta.

Myös yrityselämä vaatii osansa. Kirkkopuiston parkkihallin rakentaminen on sidottu Valtiontalon tonttikauppaan. Valtiontalon viereiselle tyhjälle tontille kohoava liikerakennus vaatii lakisääteiset pysäköintitilansa, joihin liittyvistä suunnitelmista ei puhua pukahdettu ennen kaupantekoa.

Tunnetusti joukkoliikenteen edellytysten vahvistaminen ja kävelykeskustan laajentaminen on yksi kaupungin tavoitteista. Tätä tavoitetta Jyväskylä siis edistää rakentamalla kaupungin vilkkaimman joukkoliikennekadun varteen tai välittömään läheisyyteen monta isoa parkkihallia, joiden sisään- ja/tai ulosajo on järjestetty keskelle bussiliikennettä. Kirkkopuiston parkin lisäksi toinenkin parkkitalo on suunnitteilla tämän yhden ja saman kadun varteen.  Jos tämä järjestely ei syö bussiliikenteen kannattavuutta, niin ei sitten mikään!

Kaupunginisät ja virkamiehet perustelevat Kirkkopuiston parkin rakentamista ympäristötekona. Kaupungin ”jokaiselle jotakin” -perselogiikan mukaan ilmastonmuutosta hillitään huolehtimalla keskusta-alueen vetovoimaisuudesta, koska onhan se toki saastuttavaa, kun autoilijat pörräävät pillurallia parkkipaikkaa metsästäen eivätkä tungeksi kaupoissa vahvistamassa suomalaisten kuulua ostovoimaa. Kaupankäynnin säilyminen keskustassa on kuulemma myös (keskustassa asuvien?) autottomien ihmisten edun mukaista. (Tällöinhän heidän ei tarvitse esim. lähteä Seppälän Prismaan asti tölkkipapuja shoppailemaan, kun työttömyyspäiväraha tai kansaneläke mäjähtää tilille.)

Perustelut horjuvat pahimman kerran, kun otetaan huomioon, että parhaillaan kaupungin reunamille on rakenteilla parikin uutta megaluokan ostoshelvettiä: Palokan uusi markettialue ja Keljon Eteläportti. Milläpä muulla näihin paikkoihin körötellään kuin henkilöautoilla, jotka keskustan varakas väestönosa tietysti tarvitsee kiertääkseen nämä laitakaupungin uudet shoppailumestat…